Afl. 7 - Reisverslag uit Vries, Nederland van gerritenmartina - WaarBenJij.nu Afl. 7 - Reisverslag uit Vries, Nederland van gerritenmartina - WaarBenJij.nu

Afl. 7

Door: gerritenmartina

08 Februari 2011 | Nederland, Vries

Afl 7, 8/2.
Ons bezoek aan Milford Sound was bijzonder. We zijn met de bus gegaan in plaats van met de camper. Toen we aankwamen waren er twee watervallen te zien. Halverwege begon het werkelijk bakstenen te regenen met als gevolg dat er honderden watervallen ontstonden. Een imposant gezicht waardoor de regen een meevaller bleek. Ondanks onder dankzegging ontvangen adviezen uit Nederland hebben we Doubtful Sound links laten liggen: tijdgebrek en het kostte een vermogen. Ik leef van een pensioentje tenslotte. Daarna noordwaarts naar Queenstown, de meest toeristische stad van het zuidereiland. Het was er ontzettend leuk. Een drukte van belang, straatartiesten, terrasjes, eettentjes. De door ons geconsumeerde mosselen, gehuld in een prachtige bruingroene schaal, waren niet alleen erg lekker maar ook ongeveer zo groot als de gedresseerde veldmuis van Bas. Dus in Nieuw Zeeland zijn zelfs de mosselen mooi. Overigens hebben we op het strand twee paua-schelpen gevonden. Die liggen hier in de souvenirwinkels voor veel geld. Wij gaan deze wilde exemplaren naar Nederland exporteren. Volgens inboorlingen moet je ze polijsten met een staalborstel. Na Queenstown, waar het bungeejumpen topattractie is (we hebben ons niet laten verleiden) verder naar het noorden: Wanaka. Hier is bijvoorbeeld intensieve wijnbouw, hetgeen wat zegt over het klimaat. De domper van de dag: FRIEZEN!. Ben je eindelijk drie maanden verlost van Herre van der Wal en Martina’s moeder, heb je dat weer. We troffen twee jonge exemplaren zomaar in het wild aan. Martina schakelde naadloos over op haar moedertaal. Je komt hier overigens nog veel meer vreemdelingen tegen. Behalve drommen Engelsen en Duitsers hebben we hele gesprekken gevoerd met allerlei lieden uit de hele wereld. We blijven twee nachten in Wanaka, ook om een beetje uit te blazen. Op het gemak de camper wat opruimen, wandelen, ijsje scoren. Dat soort zaken. Van Wanaka richting westkust. Daarbij moeten we de Haastpas over, maar die is gesloten vanwege het slechte weer: veel regen, harde wind en onweer. Na wat vertraging komen we toch zigzaggend tussen grote rotsblokken, puin, boomstammen en modder aan de andere kant. Heel spannend. En zowaar is het in het westen mooi weer, een hele dag. Vanmorgen hebben we een swamp-wandeling gemaakt. Echt een pad door het moeras en het regenwoud. Prachtig, al die planten en bomen. Intratuin is er niets bij. Nu zitten we in de pisregen onderaan de Franz-Josefgletsjer. Maar zien doen we hem niet. Morgen misschien. En ach, die koelkast, die magnetron, die tv en die dvd-speler. Wat een luxe. We hebben in een kastje zelfs een broodrooster gevonden. Het heeft niets allemaal niets meer met kamperen te maken. De campings hier zijn redelijk te betalen en daarbij voor Nederlandse begrippen zeer luxe. Bij de nieuwe foto’s hoort er één van een kea te zitten, de plaatselijke papegaai. Een brutale soort die zelfs ruitenwissers stelen. Deze foto is speciaal voor mijn jongste broer. Vergaap u en bewonder ons, o jonge vriend.

• 08 Februari 2011 - 10:48

Gerlinde,miranda,ann:

hallo gerrit en martina\
    Zo tezien hebben jullie erg naar de zin,een prachtigland,leuke foto,sja wij volgen jullie op de voet,hier is het nog het zelfde,wij wensen jullie nog erg veel vakantie plezier en geniet er van ,voor je het weet zit je weer in de Enk,groetjes van ons allemaal,doei,doei

• 08 Februari 2011 - 18:47

Paul:

Zo veel moois om uit te kiezen dat je zelfs mooie dingen kunt laten voor wat ze zijn...... Natuurlijk ben ik vol bewondering en jaloezie!
    Wel een lelijke (geringde!!) parkiet, hoor. Al weet ik dat ie heel mooi oranje ondervleugels heeft. Mooie plaat, slecht model.
    Volgens ons moeder heet die brutale ruitenwisserjattende soort hier anders.....(ik ben niet van demonisering, dus vul zelf maar in).
    Nog heel veel plezier, en blijf foto's maken (steeds beter) en schrijven (steeds vrolijker)!!!
    Groet van de dames.

• 08 Februari 2011 - 18:49

Paul:

Oh ja, pas even op met die schelpen...volgens mij mag je ze NZ niet uit, en NL niet invoeren....... Effe checken!!

• 08 Februari 2011 - 18:55

Roelof En Marga:

O Gerrit,wat moet je toch wat ontberen als je zo met vakantie gaat!
    Als we dat zo lezen,met alleen een pensioentje is dit wel een heftige vakantie(we krijgen bijna medelijden)!!
    De route66 zit er zeker niet meer in als je dit verhaal mag geloven.
    Martina,wat is er mooier om je moeders taal zo ver van huis te horen!Mensen,blijf genieten ondanks het geld gebrek.(hoor ik Jos Scheen spreken?)

• 09 Februari 2011 - 07:42

Jacobine:

Wauwwwwwwwww wat ziet het er daar mooi uit... Ben heel jaloersss...!! Genier er van.. Kusss jullie oude buurmeisje

• 11 Februari 2011 - 12:29

Smokkelaarster:

Als je bang bent voor de douane kun je de schelpen per post naar nederland sturen. Heb ik goede ervaringen mee. Zien! Zien!

• 31 December 2012 - 23:34

A Reidinga:

Had jij pech.Het barst er van de Friezen!En dan speciaal het Waikato district.