Afl 8 - Reisverslag uit Vries, Nederland van gerritenmartina - WaarBenJij.nu Afl 8 - Reisverslag uit Vries, Nederland van gerritenmartina - WaarBenJij.nu

Afl 8

Door: gerritenmartina

13 Februari 2011 | Nederland, Vries

Afl 8, 13 februari
Allereerst: we zijn te voet naar de Franz-Josefgletsjer geweest. Een hele mooie wandeling waarbij je je als mens ontzettend klein voelt. Wat een gigantische steen- en ijsmassa’s! En wat een water komt eruit. Vervolgens zijn we langs de westkust omhoog gegaan tot aan Hokitika. Daar huist een (door ons niet gevonden) pinguinkolonie. Later bleek dat daar ook in gevangenschap levende kiwi’s te zien waren. Als we dat geweten hadden. Want we hebben nog niemand getroffen die een kiwi in het wild heeft gezien. We houden het dus verder maar bij de bekende groene vruchten die we trouwens ook nog niet gezien hebben. En bij de mensen hier die zichzelf ook Kiwi’s noemen. Bij Greymouth zijn de aan de oversteek naar de oostkust begonnen via de Lewispas. Een pauze aldaar werd ons bijna fataal: het stikte er van de sandfly’s, Nieuw Zeelands grootste probleem. Althans: voor ons. Op de vlucht derhalve. In Hanmer Springs (de route erheen is werkelijk adembenemend mooi) hebben we een duik genomen in de beroemde hotsprings. Het hete water komt er zomaar uit de grond. En die slimme Kiwi’s zetten er een gebouw met een kassa omheen. Zo belandden we in de zwavelstank, tegen betaling nog wel. Maar ach, het schijnt goed voor je te zijn. We hoorden dat bijvoorbeeld acne er goed van geneest, Klopt, geen acne te bekennen. Alleen ben je na afloop net een rot ei. In Hanmer Springs hebben we ook de degens gekruist op de golfbaan. Golf is hier een volkssport, en niet alleen voor foute elitespelers als Gerrie Grootjans en Hanneke Kok. De uitslag blijft geheim, maar was iets boven par. Je komt hier de meest vreemde vogels tegen. Of het nu een echtpaar met Nederlandse voorouders is (we hebben een invitatie voor in Auckland) of een in Engeland geboren avonturier met drie schotwonden en dertig steekwonden, opgelopen als politieagent in Durban. Allemaal bijzondere types met de meest fantastische verhalen. Soms denken we dat we maar een saai leven hebben gehad. In Kaikoura hebben we een whale-watch gedaan. Daar hebben we geen spijt van. Integendeel. We hebben de ultieme foto van de staart van een reusachtige walvis kunnen maken. Om nooit te vergeten om zo’n gigant tot op 50 meter te kunnen naderen. Het toetje was een school Hector-dolfijnen. Mooie ervaring. Het gaat ons zogezegd voor de wind. We zijn gezond, onze Mercedes-Benz loopt als een zonnetje. En we ontmoeten allerlei aardige en grappige types, waaronder zowaar enkele landgenoten. We blijven nog even. Sjoch!
De nieuwe foto's staan bij afl.7!!!

• 13 Februari 2011 - 08:56

Rob:

Weer helemaal leuk! Ik volg jullie dagelijks!Met dat zwavelwater bent je eindelijk eens van al je ouwe huidparasieten af.....dat is dan weer meegenomen.Geniet lekker verder!

• 13 Februari 2011 - 12:31

Gieny:

Hallo daar aan de andere kant van de wereldbol.
    Jullie zien en doen heel veel mooie dingen en gaan waarschijnlijk ook nog heel veel moois zien en doen. Ik heb afgelopen week n.l. een uitgebreide fotoreportage van Bieneke en Gerbrand Stam gezien en mijn reactie was:," daar ga ik ook naar toe!"
    Groetjes Gieny

• 13 Februari 2011 - 14:02

Jos En Fenny:

Wat weer een prachtig verslag! Ook Jos en Jasper hebben in Kaikoura aan whale-watch gedaan en we hebben bijna exact dezelfde foto. Ik heb mij op het laatste moment teruggetrokken, omdat de zee erg ruig was. Ik kreeg zelfs mijn geld terug! Daar heb ik geen spijt van gehad, bijna iedereen gaf over tijdens de tocht!
    Wanneer gaan jullie de overtocht maken naar het Noorder-Eiland?
    In Wellington is het Te Papa museum een aanrader, heel groot en mooi en het geeft de geschiedenis van Nieuw Zeeland weer. Het is ook nog eens gratis!
    Geweldig om al die verschillende mensen te ontmoeten en de verhalen te horen.
    Blijf genieten en we hopen dat het jullie voor de wind blijft gaan!
    Groeten van Jos en Fenny.

• 13 Februari 2011 - 15:07

Ina En Harry:

Al jullie verhalen lezend komen er steeds meer mooie herinneringen bij ons boven. Wat is het geweldig om zo heerlijk te kunnen genieten en je te verwonderen aan deze wereld. De foto's geven ons een mooie indruk en samen met het kijken op de kaart proberen we die indrukken een zo goed mogelijke plek te geven. Zelfs hier in de Loipes in Oberstdorf. Daar ontmoeten de mensen van hier een zeldzaam ras langlaufers; Stukkertjes.
    Wij laten ze lachen en dat stelt ons dan weer tevreden.
    Goede reis verder en nog veel meer plezier. Ina en Harry.

• 13 Februari 2011 - 15:49

Akkie:

Saai leven gehad?! Nou dat zij jullie dan aardig aan het inhalen! De ene oud collega in Oostenrijk de andere ver weg, en ik begin morgenochtend gewoon weer om 8.15 uur met V4. Tegen de tijd dat ik zo oud ben om deze uitjes te maken is het geld in Nederland op. Maar ik wil dit ook wel heel graag! Ik zoek nog sponsors...

• 15 Februari 2011 - 13:29

Cathrien En Jan:

Nou Gerrit, had ik het je niet voorspeld: fpu, vut of pensioen is een kwestie van koffiedrinken en leuten met de buurman, en ... reizen! Mooi man. Het is hier trouwens heerlijk rustig zonder die bladblazer van onze achterburen.
    Groetjes en ... geniet!

• 15 Februari 2011 - 16:46

Anita:

Wow, wat een mooie foto's en verhalen!! Geweldig om te lezen van al die leuke ontmoetingen en belevenissen / indrukken.
    Wat zullen jullie genieten en dat acné-vrij! Wat wil je nog meer... en dat op jullie leeftijd. Hoewel vandaag was in het nieuws dat een 62 jarige vrouw uit Friesland zwanger is, dus...
    Hier verder alles goed, op school naar omstandigheden ook. Je mist ons vast heel erg, of niet? Bevalt het goed 24/7 bij elkaar????

Groetjes,
    Anita OVZ

• 15 Februari 2011 - 16:47

Mark:

En dit kan je allemaal doen met een pensioentje? Shit dat ik hier nog 11(!!) jaar op moet wachten. Volgens mij hebben jullie inmiddels zoveel gezien dat je je pas thuis gaat realiseren hoe geweldig het allemaal was. Geweldig hoor. Geniet ze verder.

• 21 Februari 2011 - 08:27

Gerrie En Hanneke:

Beste Gerrit, lieve Martine,
    De reis gaat zeer voorspoedig naar wij lezen en afgelopen zaterdag zijn we nog even naar Jos en Fennie geweest om de verhalen op hun juistheid te beoordelen. Afgezien van het golfen kon het aldus Jos wel eens redelijk in de buurt van de waarheid kunnen komen. Dus dat positieve punt hebben jullie bij deze gescoord, maar die heb je na zo’n verslag ook wel hard nodig.
    Wij wensen jullie nog een heel fijn verblijf de komende periode.
    Groeten van jullie nieuwe ex vrienden