afl. 6 - Reisverslag uit Vries, Nederland van gerritenmartina - WaarBenJij.nu afl. 6 - Reisverslag uit Vries, Nederland van gerritenmartina - WaarBenJij.nu

afl. 6

Door: gerritenmartina

02 Februari 2011 | Nederland, Vries

Afl 6.
We zijn afgezakt naar de zuidpunt van het zuidereiland, de Caitlands. Zuidelijker kan dus niet. We naderen dus de zuidpool. De albatrossen waren niet te eten. Wel heel imposant met een spanwijdte van meer dan 3 meter. We gaan dus in het vervolg gewoon naar de supermarkt, die hier groot en ruim gesorteerd zijn. In een ervan, in Balclutha, troffen we bij de kassa Heidi, een Nederlandse vrouw die hier al 44 jaar woont. Ze vond het zo leuk om weer eens Nederlands te spreken (ze was in 37 jaar niet in Nederland geweest) dat ze ons spontaan op de koffie vroeg. Hetgeen we gedaan hebben. We hebben, afzakkend langs de oostkust, weer van alles beleefd, teveel om zomaar op te schrijven. Bijzonder waren de zg Mouraki Boulders, op het strand liggende grote stenen bollen. Het weer is de laatste dagen een beetje van slag. Een snel opkomende bui compleet met hagel en hevige wind bezorgde ons tijdens een avondwandeling langs het strand een nat pak, maar het aantreffen van een reus van een zeeleeuw maakte alles weer goed. Hij keek ons aan en schudde slechts zijn vetlagen heen en weer. We hebben een stuk regenwoud aangetroffen met de meest fantastische planten en bomen. Het bos loopt hier zomaar over in de oceaan. Intussen hebben we ook al kennisgemaakt met de beruchte sandfly, een op een kleine vlieg lijkend insect dat ongelofelijk vals bijt. Op Curio Bay zagen we een stuk oerwoud als fossielen in de rotsen zitten. Op diezelfde plek aanschouwden we het voederen van een pinguinkuiken door zijn/haar moeder. Het kuiken was groter dan de moeder, maar was nog niet geschikt vanwege de resten dons. Als ze daarmee te water gaan, verdrinken ze eenvoudigweg. Hij was dus nog even aangewezen op een flinke portie uitgekotste visresten. De beroemde Cathedral Caves waren voor publiek gesloten vanwege opnames voor een speelfilm. Dat was even goed balen. Maar er blijft nog genoeg moois over. Ons plan: langs de westkust omhoog, een uitgebreid bezoek aan Milford Sound en Queenstown. Opvallend hoeveel Nederlanders je hier treft die hetzelfde doen als wij. En niet te vergeten een Engels echtpaar, David en Sally, die om de haverklap ons pad kruisen. Ze hebben een bloedhekel aan prins Charles. Ons campertje is onveranderd super. Op Otago Peninsula vroeg een Engelsman wat we hier deden. Toen we hem vertelden dat we 2 maanden met dit busje door NZ trokken, zei hij: “What? In that thing?” Het leek hem dodelijk voor welke relatie dan ook. Maar ja, die koelkast, die magnetron, die tv en die dvd-speler. Wat moet je ermee. Geen tijd immers. ’s Avonds zijn we half dood door de vele indrukken. Wat een land! Vandaag, 2 februari (ik ben gisteren officieel ontslagen en dus nu echt met fpu) zijn we noordwaarts gereden naar Te Anau, de uitvalsbasis voor bezoek aan de Milford Sound. Dat staat morgen op het programma. Het is ineens schitterend weer terwijl het gisteren en vooral vannacht beestenweer was. Vooral de windkracht is opvallend.

• 02 Februari 2011 - 09:25

Linda & Laurent:

Klinkt weer allemaal geweldig. Prachtige foto's! We blijven volgen.

• 02 Februari 2011 - 09:41

Maud:

vergeet doublful sound niet...veel mooier dan milford. Alhoewel het is allemaal erg mooi natuurlijk:).te boeken via manapouri...hele mooie boottrips..echt te gek. Je kan zelfs slapen op een boot..zo'n rust..het enige wat je hoort zijn de vogels..je zit dan heel diep in de fjorden..aanrader camping aan het water in manapouri. Je komt manapouri binnen, ga je links bij de T-splitsing, dan ergens weer rechts naar beneden..naam camping ben ik even kwijt..maar je kan daar prachtig aan het water staan..
    kus Maud

• 02 Februari 2011 - 09:48

Chris Vos:

wat een avonturen, en mooie foto's. leuk om jullie te volgen. alleen: wat moet je nou vertellen als jullie terug zijn?

• 02 Februari 2011 - 10:10

Bert:

Wat een verslag, wat een indrukken!!! Hoezo jaloers? En Maud haar reactie gelezen met haar tips! Doen, zou ik zeggen. Na jullie bericht, gaat de atlas op tafel en zoek uit waar jullie zitten, internet wordt geraadpleegd (bollen) etc. Dus ik reis een beetje met jullie mee. De foto's zijn prachtig, mooie varens en planten!! Daar zijn onze planten niets bij. En die pinguinmoeder met haar jong, fa n t a s t i s c h mooi!! Volgend jaar een dia/film avond met familie en vrienden?
    Tot het volgend bericht

Bert en natuurlijk ook Grietje en Jens.

• 02 Februari 2011 - 14:00

Peter En Lucie:

Kleinkinderen - vandaag slechts vier van de zeven aanwezig om op te passen - liggen even te slapen dus even de email gecheckt èn dus even naar jullie reisverslag gekeken. Dat laatste hadden we al eerder gedaan maar nog geen reactie gestuurd. Leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen. Gelukkig stappen jullie ook regelmatig uit, want dan zie je toch het meest en het best. Hoop dat jullie ook veel foto's maken en - als dat niet te lastig is - ze bij het verslag zullen plaatsen. Maakt het voor ons nog aantrekkelijker om even te kijken (!) Zullen jullie blijven volgen.

• 02 Februari 2011 - 14:20

Jos En Fenny:

Zo herkenbaar allemaal, geweldig om te lezen. De helikoptervlucht was een van onze hoogtepunten.
    In Te Anau hebben wij een boottocht gemaakt met een gids en Jasper heeft daar de glowwormgrot bezocht.
    We hebben de kaart op tafel en volgen jullie, ik zou er zo weer naar toe willen, wij hebben nog lang niet alles gezien.
    Het is echt een fantastische ervaring.
    Geniet van alles en we kijken uit naar het volgend bericht. We hebben trouwens niets te klagen, de berichten komen vlot na elkaar!
    Groeten van Jos en Fenny.

• 03 Februari 2011 - 17:06

Hans En Hanneke:

We volgen jullie reis en avonturen. Super land lijkt me. Ook de foto's zijn sprekend. Geniet ervan, dovupenner! Groetjes uit Assen

• 04 Februari 2011 - 12:18

Gieny:

Ik denk dat jullie met volle teugen genieten van al het moois wat jullie zien en beleven.
    Leuke verhalen en foto`s. Ik blijf jullie volgen.
    Groetjes Gieny

• 05 Februari 2011 - 10:15

Dick Mensink:

Geweldig wat jullie allemaal zien en ervaren. Dankzij Mark Fer. heb ik je verslagen zonet nu ook onder ogen gekregen. Hij zond jullie link door naar Akkie en mij. Mijn emailadres heb ik je gegeven, toch? djjmensink@gmail.com is het beste. Dat met @home.nl op het eind is ook goed. Maar die van de csVvG is opgehouden, afgesneden...
    Al goed, vanaf nu krijg ik je verslagen regelrecht zelf onder ogen, neem ik aan.
    Gisteren afscheid van Ab V. gehad, ook weer in het ICO.
    De school wordt leger en leger, komt zo zeker steeds verder van je af... Goed zo! vandaag hebben ze er Open Dag... Nou... we missen niet veel.
    En wat zeg je van onze decaan, jouw opvolgster? Altijd weer verrassend toch hè? Grandioos als immer! Ze liep gisteren te fotograferen en mooi rond te zijn..nòg mooier dan al het geval was...Haha.. Dat ga je nog zien, als jullie terug zijn. Maar daar zou ik voorlopig nog eventjes helemaal niet aan willen denken..Geniet en laat ons meegenieten... leuk die verslagen, lekker kort en krachtig.. Houden zo! Tot weer en heel mooie tijd samen...

Dick

• 05 Februari 2011 - 11:36

Willemien:

Bloody oath! Looks heaps like bloody Tasmania! I'd be happy as Larry.. Say g'day to the kiwi's for me..

• 05 Februari 2011 - 17:42

Roelof En Marga:

Eindelijk weer wat te lezen, en deze keer lekker veel.
    Fijn te lezen dat het jullie goed gaat.
    Ga zo door dan geven jullie ons aan aanzet om iedere avond even te kijken naar jullie verhalen.

Groeten roelof en Marga

• 06 Februari 2011 - 16:41

Akkie:

Ja, eindelijk heb ik jullie gevonden. de link deed het niet, maar dat zal aan mij gelegen hebben. Geweldig! Wat een verhalen, ik wil ook met pensioen!! Gisteren open dag gehad, nu kreeg ik de opmerkingen: werk je hier nog????AHHHHHHH Gerrit, ik heb je gemist! Ga vooral door met de reisverslagen. en om je even weer met beide voeten op de grond te zetten: Waar zijn de cijfers van Hanna Weigand?

groeten Akkie

• 07 Februari 2011 - 15:43

Annelies:

Zo,wij zijn er klaar voor .Lees jullie verhalen weer over 3,5 week[lang he].Leg ergens in Bangkok een herkenningsteken voor jullie ,ben benieuwd....
    Nou luitjes ,veel plezier en tot later. dikke x