Canada6 - Reisverslag uit Vries, Nederland van gerritenmartina - WaarBenJij.nu Canada6 - Reisverslag uit Vries, Nederland van gerritenmartina - WaarBenJij.nu

Canada6

Door: G en M

12 Juni 2016 | Nederland, Vries

Canada6
Alvorens onze reis verder te verslaan even een indruk van ons vervoermiddel. Het is een voor hier kleine camper van het merk Dodge, heeft een 3500 cc benzinemotor, lust derhalve wel een scheut à $1,12 de liter en is van alle gemakken voorzien. Neem nu een oven/magnetron, een bed dat elektrisch kan worden omgebouwd tot zitbank en terug, een binnen- en een buitendouche, een tweepits gasstel, een externe aansluiting voor een gasbarbecue (hebben we niet, wat een armoe), warm en koud stromend water, een zonnepaneel, een toilet dat je echt kan doorspoelen (handig!), een airco voor de cockpit en de woning, een water- en twee afvaltanks, een dakluik met een ventilator, een aansluiting op een externe waterleiding en een navigatiesysteem. Daar sta je dan met je meegebrachte Garmin Zumo. De hele handel wordt bediend vanaf twee luxe blauw verlichte panelen met tiptoetsen. Wat wil een mens nog meer? En je krijgt de hele boel zonder slag of stoot mee van het verhuurbedrijf, Canadream geheten. Als het even kan onbeschadigd terugbrengen en verder het beste ermee. Canadream overigens voert een logo dat een beetje lijkt op dat van een hier bekend biermerk. Een paar dagen geleden kregen we bezoek van een licht aangeschoten Canadees die om bier vroeg. Aanvankelijk niet begrijpend waarom hij bij ons aanklopte, kwam de aap toch nog uit de mouw. Hij dacht dat we een reizend promoteam voor dat biermerk waren. Niet dus. Niettemin waren we "cool guy's". En gelijk had ie.
De oversteek naar het vasteland is toch nog gelukt. We zijn zuidwaarts getogen langs de zogeheten Sunshine Coast. En dat was het ook. Prachtig zomerweer. We ontmoeten Canadezen in soorten en maten, maar een beetje bijzonder is dat ze soms duidelijk Nederlandse namen hebben. Kinderen van emigranten uit de jaren 50 van de vorige eeuw. We spraken bijvoorbeeld
Leonora Schotte, George Rooijakkers, Cornelius en Anna Veenhof. De laatste had zelfs een Nederlandse vlag aan de camper hangen. We hebben zo'n veelbesproken reuzencamper van binnen bekeken. Geachte lezer, u wilt het niet weten.
Intussen zijn we allang weer op het vasteland van British Columbia. Vanaf ons aankomstpunt met de ferry in Horseshoe Bay zijn we noordwaarts getogen, richting Whistler, met onderweg de meest adembenemende "viewpoints". Whistler is een soort Zell am See; hier zijn de accomodaties van de Winterspelen van 2008. Onze expedities: zipline (met een harnas aan en een helm op je kokosnoot hangend aan een staalkabel door de bossen jakkeren, enig, en ook geschikt voor oma's) een tocht met een supersonische kabelbaan, peak-to-peak geheten. Spectaculair is een understatement. Dat het boven steenkoud was en pijpenstelen regende, namen we maar voor lief. We zijn nu op weg naar de Rocky Mountains via exotische oorden als 100 Mile House en Clearwater. Onderweg pakken we een paar keer per dag een zogeheten trail, een niet al te lange wandeling naar een bezienswaardigheid in de natuur. Canada zit er barstensvol mee. Het landschap wisselt sterk, van regenwoudachtige bossen met watervallen en snelstromende rivieren tot warme droge vlakten met veel rotsen en weinig bomen. We zoeken met regelmaat campings met niets behalve een plek en een ijzeren bak om het brandhout dat we achterin de camper met ons meezeulen te verbranden. Dat hout hebben we grotendeels gekregen van George Rooijakkers, emigrantenzoon uit Heemstede. U moet allemaal de groeten hebben. Van George. En van ons natuurlijk.

• 12 Juni 2016 - 07:59

Herre:

Doe de groeten terug aan George.
    Wel heel bijzonder dat jullie hem hebben ontmoet.
    Z'n broer heb ik nog zaken mee gedaan, doet geluidsmetingen in het zuiden van het land.

Die brandstofprijs is per gallon toch??
    Anders geeft het zo'n vertekend beeld van het brandstof verbruik. Je weet zeker dat het een automaat is, anders zou je veel in z'n 1 rijden.

Is maar een hint
    Goede reis verder

• 12 Juni 2016 - 12:54

Frits En Anita:

Hoi avonturiers, wat leuk om zo met jullie mee te reizen. En die camper, wat een luxe zeg.Zo herkenbaar. Onze familie. De Jong nog niet ontmoet? Zitten door heel Canada. Stoer hoor Martine dat je aan de kabel hebt gehangen. Rokje aan? Haha. Heel veel plezier in de Rockies. Wie weet even een stop bij lake Louisa.Kijken alweer uit na het volgende bericht. Fries en Anita

• 12 Juni 2016 - 15:01

Paul:

Prachtige avonturen! Had jullie graag zien bungelen. Verder korte trails en bij een vuurtje wijn zippen: geen wonder dat de pensioenfondsen leeg raken met die jongelui die het er lekker van nemen...... Veel plezier, en succes met scherpstellen (is toch een vak hè)

• 12 Juni 2016 - 16:23

Herma Van Der Wal:

Ah, Gerrit je komt op stoom! Ik herken je onnavolgbare, geweldige schrijfstijl. Prettig om te lezen en de inhoud is ook niet misselijk zeg! Het is wel genieten daar!
    Leuk om zo mee te genieten met jullie!

• 13 Juni 2016 - 20:15

Annelies Scholte:

Heerlijk om te lezen. Reizen met jullie mee en de foto" op Facebook maken het verhaal compleet.
    Enne.....het mooiste moet nog komen.
    Liefs uit Assen

• 15 Juni 2016 - 00:26

Martina :

Het was een broekrokje mensen ....geen nood.