Canada7 - Reisverslag uit Vries, Nederland van gerritenmartina - WaarBenJij.nu Canada7 - Reisverslag uit Vries, Nederland van gerritenmartina - WaarBenJij.nu

Canada7

Door: G en M

17 Juni 2016 | Nederland, Vries

Tijdje niets van ons gehoord. De reden: geen WiFi bij de hand. Maar we pakken de draad weer op. Aangekomen in Clearwater BC hebben we besloten om de bewoonde wereld te verlaten en het Well's Grey Park in te gaan. Dit op advies van een Canadese kenner die we ons niet eens meer herinneren. Je hoort hier namelijk nog wel eens wat. Op zoek naar een camping stonden we plotseling oog in oog met een duidelijk echte zwarte berin met twee kleuters achter zich aan. Ik moet bekennen dat ik dat niet heel erg prettig vond, vooral vanwege de beschermende neigingen van mamma en ook met het oog op dreigende blikschade. Maar Martina was dapperder en schakelde robuust in de achteruit om het tafereel beter te kunnen zien. Martina houdt van dieren zogezegd. De berin echter had duidelijk geen zin in ons, draaide demonstratief haar dikke kont naar ons toe en verdween in de struiken met haar kroost achter zich aan. Well's Grey Park is fantastisch. Het wordt gedomineerd door enorme watervallen in soorten en maten. Helaas konden we het park maar in tot halverwege. Daar wordt de weg onverhard en daar mogen we dus niet rijden van de verhuurder. Braaf als we zijn houden we ons daar maar aan.
Die berenboel is trouwens een apart verhaal. Enerzijds wordt gezegd dat ze levensgevaarlijk zijn, met name de grizzley's. Anderzijds doen de meeste Canadezen nogal laconiek over de kwestie en laten hun kinderen en honden vrolijk door de bossen rennen. Wij zijn maar liever wat bescheiden in dezen en zijn bij het wandelen altijd gewapend met een paar zogeheten berenbellen en een pieper. Ik heb een Canadees gezien die een toeter met zo'n rubberen knijpbal op zijn wandelstok had gemonteerd. Ik ben er naarstig naar op zoek. Algemeen geldt dat de beren banger zijn voor ons dan andersom. Wij hopen het maar. Op weg naar Jasper in de Rocky's zijn we gestopt in een dorp met de naam Blue River. Daar zijn we met een gids in een jeep op berensafari gegaan, tegen een bescheiden vergoeding uiteraard. Groot succes. Beren met kinderen in overvloed, en echt dichtbij. Martina beoefent een nieuwe wetenschap: berologie. Ze overweegt zo'n kleine mee te nemen voor Robin, haar kleinzoon. Ik moet haar zien uit te leggen dat dat echt niet kan. Want wie moet zo'n ding straks uitlaten? Robin heeft werkende ouders, en ik verdom het. Als dat maar duidelijk is. Bovendien wordt Robin de 19e 2 jaar, (lang zal hij leven, in de gloria) dus die zal vast wel nutteloze rommel in overvloed krijgen. Maar in ieder geval geen beer! Hoewel........
Ergens in de buurt van Jasper maakte zo'n zwarte beer het wel zeer bont. Aanvankelijk al etend langs de weg lopend stak de onverlaat zomaar diezelfde weg over, daarbij een aardige file veroorzakend. Zelfs onze berologe begreep er niets van. We zitten nu dus volop in de Rocky Mountains en grijpen zoveel mogelijk gelegenheden aan om onze blik te verbreden door zijwegen in te slaan. We roepen steeds dat we tijd zat hebben, maar dat idee brokkelt langzaam af. We berijden de zg Icefields Parkway met behulp van de daarvoor noodzakelijke en op Marktplaats aangeschafte pas. In de cockpit aan de spiegel hangen en karren maar. Na een luie morgen in een zg hotspring (wat een landgenoten daar, onbegrijpelijk) hebben we Jasper AB achter ons gelaten en zijn naar het zuiden gegaan, richting Lake Louise en Banff. De al genoemde Icefields Parkway gaat door een adembenemend gebied met bossen, gletschers en rivieren. Er is geen enkele voorziening, geen telefoonnetwerk, geen internet, geen benzine, niets. Een klein foutje was dat we op pad waren met te weinig drinkwater aan boord (gewoon vergeten) hetgeen improviseren betekende. U ziet: we zijn dan wel ervaren camperaars, maar leren nog steeds bij. Over beren, kariboes, elanden en berggeiten zult u ons niet meer horen. Ze horen intussen bij het dagelijks leven. Lake Louise mag dan een beroemde trekpleister zijn, het is een beetje een toeristische ballentent. Afgezien van de omgeving. Die is prima. We zijn nu in Banff. Water getankt, alle accu' weer op peil, fris gewassen, u kent dat wel. Nog anderhalve week te gaan. De dagen vliegen om.
Geen foto's bijgevoegd. Misschien later. Zie anders Martina' Facebookpagina.

• 17 Juni 2016 - 23:45

Inaenharry:

Als ik zo onderhoudend over een reis kon schrijven zou ik meer reizen gaan maken en me laten betalen door de kopers van de reisverslagen. Wij komen op onze reis aan 2 elanden, 10 rendieren, een goudplevier en een kraanvogel en daarvan genieten we nu al. Toch Canada???

• 18 Juni 2016 - 08:32

Paul:

De toon is wat klagend, wat volgens mij zal betekenen dat je de ballen uit je broek geniet. Hou vol jongen, je kunt het!